Drony na Morzu: Nowa Era Kontroli na Niemieckich Wodach.
Niemiecka administracja morska – Federalna Agencja Morska i Hydrograficzna (BSH) – po raz pierwszy używa drona do monitorowania emisji spalin przez statki na niemieckim Morzu Północnym. To przełomowe wydarzenie, które ma na celu poprawę jakości powietrza i przestrzegania przepisów dotyczących emisji w tym regionie.
Dron, który został wykorzystany w tej operacji, to Camcopter S-100 austriackiej firmy Schiebel, który operuje z platformy umieszczonej na okręcie patrolowym BP82 Bamberg, należącym do niemieckiej policji federalnej. To nowoczesne narzędzie umożliwiło przeprowadzenie blisko 50 operacji nadzoru w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
CAMCOPTER S-100 to zaawansowany bezzałogowy system lotniczy o pionowego startu i lądowaniu (VTOL), który znajduje zastosowanie zarówno w dziedzinie wojskowej, jak i cywilnej. Ten dron może operować w różnych warunkach atmosferycznych, działać zarówno w dzień, jak i w nocy, na lądzie i na morzu, a także osiągnąć zasięg do 200 km. Sterowanie nim jest proste, można to robić za pomocą wcześniej zaprogramowanych punktów GPS lub ręcznie za pomocą jednostki sterującej. Interfejs użytkownika jest intuicyjny, a obraz z ładunku użytkowego jest transmitowany w czasie rzeczywistym. Dzięki technologii “fly-by-wire” i redundantnym komputerom pokładowym, dron może działać w trudnych warunkach elektromagnetycznych. Jego konstrukcja z włókna węglowego i tytanu umożliwia różnorodne konfiguracje ładunku i czasu lotu. To wszechstronny system, który może być wykorzystywany w wielu różnych zastosowaniach.
Co ważne, zebrane dane, wraz z informacjami o konkretnych statkach, są udostępniane w czasie rzeczywistym organom kontrolnym we wszystkich portach europejskich. To oznacza, że firmy żeglugowe nie mogą uniknąć odpowiedzialności za naruszenia przepisów dotyczących emisji spalin.
Konsekwencje naruszeń mogą być poważne. Firmy żeglugowe, którym udowodniono naruszenie limitów emisji, mogą spodziewać się grzywny sięgającej nawet 50 000 euro. To surowa kara, która ma na celu skłonić armatorów do wprowadzenia środków mających na celu ograniczenie emisji spalin.
Użycie drona do monitorowania emisji spalin jest wyraźnym sygnałem, że Niemcy i Europa jako całość zdecydowanie podchodzą do kwestii ochrony środowiska morskiego i ograniczania wpływu żeglugi na jakość powietrza. Działania takie, jak te podejmowane przez BSH, są ważnym krokiem w kierunku ochrony naszych mórz i oceanów przed zanieczyszczeniem.
Mamy nadzieję, że ta inicjatywa przyniesie pozytywne rezultaty i zachęci inne kraje do podobnych działań w dziedzinie monitorowania emisji spalin przez statki na morzach i oceanach. Ochrona środowiska morskiego to wspólna sprawa, która wymaga globalnej współpracy i zaangażowania.
źródło: portalmorski.pl, pixabay.com