SAMPLE: System Monitorowania Przeszkód Nawigacyjnych.
Zarządzanie przeszkodami.
W dzisiejszym świecie, gdzie przemieszczanie się samolotami oraz dronami staje się coraz bardziej popularne i dostępne, bezpieczeństwo w przestrzeni powietrznej jest absolutnym priorytetem. Jednak zarządzanie przeszkodami nawigacyjnymi na lotniskach i Vertiportach stanowi wyzwanie, które wymaga nowoczesnych rozwiązań. Właśnie dlatego narodził się system, który obiecuje rewolucję w tym obszarze.
Nowy Wymiar Zarządzania Przeszkodami na Lotniskach i Vertiportach. Wsparcie dla rozwoju ruchu UAV ? Czy system może pomóc w planowaniu tras lotu, stref oraz lądowania i miejsc startu dla dronów? Wyzwania w zarządzaniu przeszkodami nawigacyjnymi, takie jak budynki, drzewa czy inne obiekty, są jednym z głównych zagrożeń w przestrzeni powietrznej. Zarówno dla tradycyjnych lotów pasażerskich, jak i dla coraz bardziej popularnych dronów, właściwe zarządzanie tymi przeszkodami jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa lotów. Jednak istnieje wiele wyzwań związanych z ich identyfikacją, oceną ryzyka i efektywnym zarządzaniem nimi.
Wprowadzenie systemu…
W odpowiedzi na te wyzwania, narodził się system, który jest dziełem polskiego konsorcjum. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PANSA), AP-Tech i Creotech Instruments rozwijają innowacyjny system monitorowania przeszkód nawigacyjnych nazwany SAMPLE.
System ten wykorzystuje zaawansowane technologie, w tym satelitarne obrazy o wysokiej rozdzielczości, aby automatycznie generować dokładne dane dotyczące przeszkód nawigacyjnych. Integruje dane z różnych źródeł, takie jak obrazy satelitarne, radar SAR, chmury punktów i skany dronów, co pozwala na elastyczne dostosowanie danych do potrzeb klientów, takich jak operatorzy lotnisk czy kierownicy operacji dronów. To innowacyjne rozwiązanie, które wykorzystuje najnowsze technologie, aby automatycznie gromadzić dokładne dane na temat przeszkód nawigacyjnych i terenu wokół lotnisk i vertiportów. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej.
Multizródłowa analiza danych. Jednym z najważniejszych aspektów systemu jest jego zdolność do integrowania danych z wielu źródeł. Obejmuje to dane z satelitów, obrazy radarowe, chmury punktów, nadzór wideo oraz skany dronów. To połączenie różnych źródeł danych pozwala na dokładną analizę terenu i przeszkód nawigacyjnych. Dodatkowo, system może uwzględniać informacje takie jak NOTAM (*komunikat wydawany przez odpowiednie władze lotniskowe lub organy regulacyjne, aby poinformować personel lotniskowy, pilotów i innych zainteresowanych o ważnych informacjach dotyczących bezpieczeństwa lotów)
Wpływ na analizę, Nie tylko drony dostarczają dane do systemu, ale także produkują cenne informacje. Loty dronów są wykorzystywane do generowania precyzyjnych chmur punktów, co zwiększa dokładność cyfrowych modeli terenu oraz wspiera mobilność powietrzną w miastach.
Sztuczna inteligencja i przewidywanie SAMPLE nie tylko gromadzi dane, ale także je analizuje. Wykorzystuje zaawansowane techniki uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, aby wykrywać, mierzyć i kategoryzować obiekty. Ponadto, jest w stanie przewidywać pojawienie się nowych przeszkód nawigacyjnych, takich jak wzrost drzew. To wszystko dzieje się znacznie szybciej niż tradycyjne metody terenowe, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Korzyści dla przyszłości System ma szerokie zastosowanie. Może dostarczać dane w różnych formatach, dostosowane do potrzeb klienta. Ponadto, może być używany do planowania tras lotów dronów, zapewniając, że unikają one przeszkód. To również narzędzie, które może być kluczowe dla przyszłości, szczególnie w kontekście rosnącej liczby dronów i vertiportów w miastach.
Najważniejsze cechy systemu:
Integracja wielu źródeł danych: System łączy dane z różnych źródeł, takich jak obrazy satelitarne, radar SAR, chmury punktów, nadzór wideo i skany dronów. Możliwe jest również dodawanie i weryfikowanie dodatkowych informacji, takich jak NOTAM-y lub dane od lokalnych agencji ds. żeglugi powietrznej (ANSP).
Zaawansowane techniki sztucznej inteligencji: System wykorzystuje innowacyjne techniki uczenia maszynowego do wykrywania, mierzenia i kategoryzacji obiektów oraz przewidywania pojawienia się nowych przeszkód nawigacyjnych. To pozwala na szybką i dokładną analizę dużych obszarów.
Dostosowanie do różnych klientów: może dostarczać dane w różnych formatach i jest elastyczny w dostosowywaniu się do potrzeb różnych klientów, takich jak agencje ds. żeglugi powietrznej (ANSP), agencje lotniskowe, operatorzy dronów i inwestorzy w nieruchomości.
Monitorowanie czasu rzeczywistego: System umożliwia monitorowanie przeszkód nawigacyjnych w czasie rzeczywistym, co jest szczególnie istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych i dronowych.
Moduł ARESS: Dodatkowy moduł (System Zdalnego Zabezpieczenia Pola Lotniskowego) pozwala na wykrywanie tymczasowych przeszkód nawigacyjnych na powierzchni podejścia do pasa startowego w czasie rzeczywistym.
Wsparcie dla ruchu dronów: System może być używany do planowania tras lotu dronów, zapewniając unikanie przeszkód i bezpieczne warunki lotu.
Potencjał do wprowadzenia zmian w przepisach: System może przyczynić się do zmian w przepisach dotyczących zarządzania przeszkodami nawigacyjnymi, zwłaszcza w kontekście rosnącego ruchu dronów i vertiportów. Dokładność i integralność danych: Dane generowane przez SAMPLE spełniają rygorystyczne wymagania dotyczące dokładności i integralności, co jest weryfikowane przez polskiego ANSP – PANSA.
Koszty porównywalne z istniejącymi rozwiązaniami: Twórcy systemu oczekują, że korzystanie z systemu będzie kosztowo zbliżone do obecnych wydatków na zarządzanie przeszkodami nawigacyjnymi.
SAMPLE ma potencjał znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo i efektywność zarządzania przeszkodami nawigacyjnymi w ruchu lotniczym i dronowym oraz wspierać rozwój tego sektora.
To innowacyjne rozwiązanie, które obiecuje zmienić sposób, w jaki zarządzamy przeszkodami nawigacyjnymi. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, danych multizródłowych oraz sztucznej inteligencji, ten system może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej i efektywności operacji lotniczych. To kolejny krok w kierunku rozwoju nowoczesnej mobilności powietrznej.
źródło: info.sample.aero,pixabay.com