Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami w branży dronów dzięki DroneNews.pl | Kontakt: info@dronenews.pl

Jak program 135 FAA przewraca logistykę dostaw paczek w USA do góry nogami

faa

Dostawa paczek za pomocą dronów stała się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów logistyki. Wprowadzenie dronów do codziennego życia otwiera nowe możliwości w dziedzinie dostaw, szczególnie w trudno dostępnych obszarach i w przypadku pilnych dostaw. Jednakże, najważniejszym priorytetem jest bezpieczeństwo, dlatego regulacje i wytyczne Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) stanowią podstawę dla operacji dronowych.

FAA

W Stanach Zjednoczonych, FAA wymaga od operatorów dronów przestrzegania określonych wytycznych i przepisów. Bez względu na to, czy są to drony z załogą czy bezzałogowe, operatorzy muszą spełnić określone wymagania, aby przeprowadzać operacje w sposób bezpieczny i skuteczny.

Aby promować innowacje i rozwój technologii dronów, FAA współpracuje z przemysłem, rządami lokalnymi i innymi instytucjami. Programy pilotażowe, takie jak Unmanned Aircraft Systems Integration Pilot Program (IPP) i UAS BEYOND, umożliwiają uczestnikom testowanie i ocenę operacji dronowych w celu integracji ich w system przestrzeni powietrznej.

Jednym z obszarów, na który skupiają się te programy, jest dostawa paczek za pomocą dronów. Uczestnicy programów mają możliwość uzyskania certyfikacji przewoźnika lotniczego zgodnie z częścią 135, co umożliwia im przeprowadzanie operacji dostawy paczek poza linią wzroku (BVLOS) za wynagrodzeniem.

Proces certyfikacji obejmuje pięć etapów, w tym uzyskanie certyfikatu przewoźnika lotniczego lub certyfikatu eksploatacyjnego, a także upoważnień dotyczących przestrzeni powietrznej.

W ramach certyfikacji według części 135 są dostępne cztery typy operacji:

Operator z pojedynczym pilotem (Single-Pilot Operator)

Operator z pojedynczym pilotem (Single-Pilot Operator): Posiadacz tego certyfikatu jest ograniczony do korzystania tylko z jednego pilota we wszystkich operacjach według części 135.

Certyfikat pilota w dowództwie z pojedynczym pilotem (Single Pilot in Command)

Certyfikat pilota w dowództwie z pojedynczym pilotem (Single Pilot in Command): Jest to ograniczony certyfikat, który obejmuje jednego pilota w dowództwie oraz trzech drugich pilotów. Istnieją również ograniczenia dotyczące rozmiaru statku powietrznego i zakresu operacji.

Podstawowy certyfikat operatora (Basic Operator Certificate)

Podstawowy certyfikat operatora (Basic Operator Certificate): Operatorzy posiadający ten certyfikat są ograniczeni pod względem rozmiaru i zakresu operacji. Mogą zatrudniać maksymalnie pięciu pilotów, w tym drugiego pilota w dowództwie, i używać maksymalnie pięciu statków powietrznych w swojej działalności.

Standardowy operator (Standard Operator): Ten operator posiada certyfikat bez ograniczeń dotyczących rozmiaru lub zakresu operacji. Jednak muszą uzyskać autoryzację dla każdego rodzaju operacji, które chcą przeprowadzić.

Kilka firm, takich jak Wing Aviation, UPS Flight Forward, Amazon, Zipline i Flytrex, uzyskało certyfikaty przewoźnika lotniczego według części 135 i rozpoczęło operacje dostawy paczek za pomocą dronów. Dzięki nim mogą przeprowadzać operacje BVLOS i dostarczać paczki na terenie Stanów Zjednoczonych.

W kwietniu 2019 roku FAA wydało pierwszy certyfikat przewoźnika lotniczego z pojedynczym pilotem dla operacji dronowych dla Wing Aviation, LLC.

W październiku 2019 roku, FAA wydało Wingowi standardowy certyfikat przewoźnika lotniczego do operacji dronowych. Wing Aviation rozpoczęło działalność w ramach programu pilotażowego integracji (IPP), dostarczając żywność i leki bez recepty bezpośrednio do domów w Christiansburgu, Wirginii. Wing kontynuował działalność w ramach programu BEYOND po zakończeniu programu IPP w październiku 2020 roku.

UPS Flight Forward Inc., inny uczestnik programu IPP, który kontynuował działalność w ramach programu BEYOND, był pierwszą firmą, która otrzymała standardowy certyfikat przewoźnika lotniczego do operacji dronowych. 27 września 2019 roku przeprowadziło swoją pierwszą dostawę paczek za pomocą drona z wykorzystaniem certyfikacji, gdy dostarczyło zaopatrzenie medyczne na terenie kampusu szpitala WakeMed w Raleigh, Karolina Północna.

Amazon, uczestnik programu PSP (Przewoźnik Systemu Przyszłości), jest pierwszą firmą, która operuje dronem o wadze większej niż 55 funtów zgodnie z standardowym certyfikatem przewoźnika lotniczego. Rozpoczął działalność komercyjną w sierpniu 2020 roku.

17 czerwca 2022 roku Zipline stał się czwartym operatorem dronów, który otrzymał certyfikat i jest upoważniony do działalności jako przewoźnik lotniczy oraz do przeprowadzania operacji przewozu osób. Jest to pierwszy certyfikat według części 135 wydany operatorowi w ramach programu BEYOND i pierwszy certyfikowany operator UAS z nieruchomym skrzydłem.

W styczniu 2023 roku długoletni partner Flytrex, Causey Aviation Unmanned, otrzymał standardowy certyfikat przewoźnika lotniczego do operacji i realizacji komercyjnych dostaw dronowych na żądanie na terenie Stanów Zjednoczonych.

Dostawa paczek za pomocą dronów ma potencjał zmienić sposób, w jaki realizowane są dostawy. Mogą skrócić czas dostawy, zwiększyć zasięg i dotrzeć do miejsc trudno dostępnych dla tradycyjnych środków transportu. Jednak nadal istnieją wyzwania technologiczne, operacyjne i regulacyjne, które muszą zostać rozwiązane, aby zapewnić bezpieczne i efektywne operacje dostawy paczek za pomocą dronów.

Zmieniający się krajobraz logistyki wymaga elastyczności i gotowości do adaptacji. Dostawa paczek za pomocą dronów jest jednym z innowacyjnych rozwiązań, które mogą przyczynić się do bardziej efektywnego i zrównoważonego systemu logistycznego. Przyszłość logistyki jest nieodłącznie związana z rozwojem technologii i ich zastosowaniem w dostawach. Będzie to fascynujący obszar do obserwowania i śledzenia, ponieważ technologia dronów nadal rozwija się i ewoluuje.

135 FAA

Dostawa paczek za pomocą dronów (Część 135 FAA) to innowacyjny krok naprzód w logistyce, który może wpływać na nasz codzienny sposób korzystania z usług dostawy. Zmiany w regulacjach i postęp technologiczny otwierają nowe możliwości dla przedsiębiorstw i konsumentów, zapewniając szybsze i bardziej efektywne dostawy. Wraz z dalszym rozwojem dronów możemy spodziewać się, że przyszłość logistyki będzie bardziej zautomatyzowana i zintegrowana z tą nowoczesną technologią.

UAS BEYOND

* UAS BEYOND, to inicjatywa wprowadzona przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) w Stanach Zjednoczonych. Program ten ma na celu testowanie i rozwijanie operacji dronowych w celu integracji ich w system przestrzeni powietrznej.odnosi się do operacji dronowych “Beyond Visual Line of Sight” (BVLOS), co oznacza przeprowadzanie misji dronowych poza linią wzroku operatora .To pionierska inicjatywa, która otwiera nowe perspektywy dla dronów i ich roli w naszym społeczeństwie. Ten ambitny program dąży do przekroczenia granic i odkrycia niezbadanych obszarów w dziedzinie operacji dronowych, nie tylko poszerza nasze możliwości technologiczne, ale również stawia wyzwania związane z regulacjami, bezpieczeństwem i zarządzaniem ruchem lotniczym.

W ramach programu współpracują światowej klasy instytuty badawcze, władze lokalne i liderzy przemysłu, którzy wspólnie pracują nad opracowaniem innowacyjnych rozwiązań dronowych. Dzięki tej współpracy możliwe jest testowanie i wdrażanie operacji dronowych poza zasięgiem wzroku operatora, przyczyniając się do rewolucji w różnych obszarach życia..

zródło faa.gov UAS(part 135 aktualizacja na dzien 17 marzec 2023 )

źródło obrazu: pixabay.com
5/5 - (8 votes)