Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami w branży dronów dzięki DroneNews.pl | Kontakt: info@dronenews.pl

Od Lotnisk do Vertiportów: Nowe Perspektywy w Mobilności Regionalnej

Czy zastanawialiście się kiedyś, jak fantastyczne byłoby podróżować w obrębie 160km w ciągu zaledwie godziny? To pytanie, postawione przez Caryn Moore Lund, prezydent ds. polityki publicznej, regulacji i spraw rządowych w Ferrovial Airports, otwiera drzwi do świata zaawansowanej mobilności powietrznej (AAM), a kluczem do tego są Vertiporty.

 

Ferrovial Airports, prywatny inwestor i operator lotnisk, znalazł się w centrum nowego etapu rewolucji transportu. Vertiporty, czyli niewielkie, bezpieczne obiekty umożliwiające operacje elektrycznych pionowych samolotów startujących i lądujących (eVTOLs), są jednym z najnowszych przełomów w świecie AAM.

Czym różnią się EVTOLs od tradycyjnych samolotów i śmigłowców? To pytanie staje się kluczowe w zrozumieniu tej innowacyjnej technologii. Samoloty te, zasilane bateriami, oferują niższy poziom hałasu i zero emisji. Nie są to jednak zwykłe drony; są to latające pojazdy zaprojektowane do przewozu od dwóch do sześciu pasażerów, wliczając pilota, osiągające wysokość krążenia od 2 500 do 5 000 stóp i prędkość do 200 mph.

Według Lund, Vertiporty są kluczowym elementem tej rewolucji. Są one obszarami umożliwiającymi start i lądowanie EVTOLs, zgodnie z regulacjami Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). To jednak nie wszystko. Vertiporty są przystosowane do integracji z istniejącymi społecznościami, biznesami i punktami zainteresowania, tworząc znacznie bardziej dostępne i lokalne obiekty lotnicze niż tradycyjne lotniska.

Projekty eVTOLs przechodzą obecnie certyfikacje bezpieczeństwa, a firmy takie jak Choby, Archer, Volocopter i Beta już prowadzą kampanie lotnicze dla tych rewolucyjnych pojazdów. Kiedy otrzymają niezbędne certyfikaty, planują integrować je w sieci vertiportów na terenie całego kraju i wprowadzić komercyjne loty.

Niezwykłość tej technologii polega także na jej potencjale militarnym. Program Agility Prime United States Air Force przewiduje adaptację eVTOLs do celów wojskowych, co zwiększa zakres zastosowań tej nowoczesnej technologii.

Jednak zanim Vertiporty staną się rzeczywistością komercyjną, istnieje wyzwanie związane z już zatłoczoną przestrzenią powietrzną. Lund podkreśla, że Ferrovial Airports rozważa ich budowę na istniejących trasach śmigłowców, które były źródłem skarg dotyczących hałasu i emisji. To pierwszy krok w zastąpieniu tradycyjnych operacji śmigłowcowych bardziej zrównoważonymi i dostępnymi eVTOL.

Zdaniem Lund, Floryda, dzięki swoim korzystnym warunkom atmosferycznym, może stać się pierwszym stanem w USA, gdzie vertiporty staną, a za nią w kolejce ustawiają się południowa Kalifornia i Teksas.

 

Choć Vertiporty nie zastąpią lotnisk, zwłaszcza na początku, to budowanie sieci głównych punktów łączności, które integrują się z istniejącymi strukturami społecznymi i biznesowymi, zapowiada nową erę w podróżowaniu. Pomimo pewnych niepewności, federalne agendy, takie jak FAA i NASA, zaczynają dyskutować o przyszłości zaawansowanej mobilności powietrznej. FAA w zeszłym roku przedstawiła plan wdrożenia operacji AAM do 2028 roku.

 

Jednak, jak to często bywa, pojawiają się również kontrowersje. FAA zaproponowała aktualizację definicji „aktywności lotniczej” w polityce biura lotnictwa, obejmując AAM, bezzałogowe systemy lotnicze (UAS). Mimo to, grupy takie jak National Business Aviation Association (NBAA) kwestionują te zmiany, twierdząc, że aktualna definicja już obejmuje AAM i UAM.

 

W skrócie, Vertiporty stanowią nowy rozdział w historii transportu powietrznego. Rewolucyjna technologia EVTOLs, rozwijana przez firmy jak Choby, Archer, Volocopter i Beta, przygotowuje się do zrewolucjonizowania podróżowania, oferując szybkie, ekologiczne i lokalne połączenia. Czekamy z niecierpliwością na dzień, kiedy staną się rzeczywistością, umożliwiając nam dotarcie wszędzie w zasięgu 160km mgnieniu oka.

 

 

źródło:  govmarketnews.com,pixabay.com