Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami w branży dronów dzięki DroneNews.pl | Kontakt: info@dronenews.pl

(Kolekcja Informacji): Percepcja dostaw ulega dynamicznej zmianie, a kluczem do tej przemiany są… Drony!

 

W dzisiejszym szybko rozwijającym się świecie, gdzie czas to pieniądz, dostęp do produktów stał się niezwykle cenny. Wielu z nas przypomina sobie czasy, kiedy to czekaliśmy dni, a nawet tygodnie na dostawę zamówionych produktów. Jednakże, dzięki nieustającemu postępowi technologicznemu, nasza percepcja dostaw ulega dynamicznej zmianie, a kluczem do tej przemiany wydają się być… drony!

Marzenia o tym, że drony zrewolucjonizują branżę dostaw, nurtują ekspertów i entuzjastów od lat. Dzięki innowacjom i postępowi technologicznemu, ten niezwykły pomysł staje się rzeczywistością, zyskując rosnącą popularność zarówno po obu stronach Atlantyku, jak i na całym świecie. Czyż to nie brzmi jak coś z filmu science-fiction? Jednak przyszłość już dawno wyszła poza granice wyobraźni.

Ponieważ świat podąża w kierunku pełnego wykorzystania dronów do dostarczania towarów, otwiera się przed nami fascynujący horyzont możliwości. Dla konsumentów oznacza to szybszy dostęp do produktów, których potrzebują, bez względu na miejsce zamieszkania. Dla przedsiębiorstw, oznacza to nową erę, w której dostępność produktów nie będzie już ograniczona przez zatłoczone ulice ani korki. Drony zmieniają zasady gry, otwierając przed dostawcami nieograniczone możliwości docierania do klientów w sposób bardziej efektywny niż kiedykolwiek wcześniej.

Choć większość z nas jeszcze nie miała okazji widzieć dronów z przesyłkami unoszących się nad swoimi miastami i osiedlami, to ta zmiana jest już na wyciągnięcie ręki. Świat, który wydawał się odległy od futurystycznych wizji, staje się coraz bardziej realny. Przed nami fascynujący okres, w którym technologia i innowacje łączą się, by dostarczyć nam nowe, nieograniczone możliwości. To właśnie dlatego warto zerknąć na horyzont i przygotować się na rewolucję w dostawach, która może nadejść wcześniej, niż ktokolwiek by się spodziewał.

Przyszłość już nastała (przedstawiamy fakty)….

“Od ponad trzech lat dostarczamy przesyłki do ogrodów z przodu i z tyłu gęsto zaludnionych przedmieść”, powiedziała Kate Devlin, szefowa sztabu firmy Manna Drone Delivery z siedzibą w Dublinie. Firma przeprowadziła już ponad 100 000 dostaw w wielu testach na terenie Irlandii.

“Obecnie mamy sprawdzoną platformę dostaw dronami, która jest gotowa do rozwoju przy rozsądnej ekonomii jednostkowej”, powiedziała Devlin. Manna planuje pełne uruchomienie usług w przedmieściu Dublina, w Blanchardstown, we wrześniu, aby dostarczyć około 130 000 mieszkańcom. Firma spodziewa się wykonywania tam między 500 a 1000 lotów dziennie.

W 2024 roku Manna rozpocznie pełne usługi w około 10 innych lokalizacjach w Irlandii oraz w kilku lokalizacjach w dwóch innych rynkach europejskich, docierając do ogółem około dwóch milionów mieszkańców między 2024 a 2025 rokiem.

“Myślę, że od 2024 roku będziemy obserwować przyspieszenie wzrostu w stylu krzywej hokejowej w Europie, gdzie, pod względem sytuacji regulacyjnej, jesteśmy gotowi do działania”, powiedziała Devlin. “W Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek nadal zależy od postępu w regulacjach, spodziewamy się opóźnienia wynoszącego około dwóch lat w stosunku do Europy.”

Manna to jedna z nielicznych firm znajdujących się teraz na czołówce branży dostaw dronów. Wcześniej w tym roku ogłosiła ekspansję na kontynent europejski i Stany Zjednoczone.

Dostarczamy wszystko, począwszy od jedzenia na wynos, poprzez piwo, leki, a nawet gorącą kawę”, powiedziała Devlin. “Więc każdy członek gospodarstwa domowego jest naszym klientem. W naszej ostatniej operacji w Galway dostarczyliśmy do niemal 40% gospodarstw domowych w społeczności. Nasz dron działa w pełni autonomicznie, i możemy obsługiwać 20 dronów na jednego operatora.”

Najnowszy samolot firmy, X-drone, może przenosić około 3,5 kilograma ładunku w komorze o pojemności 30 000 centymetrów sześciennych. Dostawy są wykonywane na stosunkowo niewielkim obszarze, do ośmiu kilometrów. Każdy X-drone wykonuje siedem lub osiem dostaw na godzinę, latając z prędkością około 80 kilometrów na godzinę, kosztem około dziesięć razy niższym niż samochodu kierowanego przez człowieka.

“Startujemy z dachów naszych partnerów o dużej przepustowości”, powiedziała Devlin, “lub z naszego ‘ula’, gdzie skupiamy samoloty i możemy latać, aby odebrać produkty od naszych mniejszych partnerów, takich jak restauracje czy apteki, itp. Jak zawsze mówimy, nie chodzi o samego drona, ale o całą strukturę – dostawę jako usługę. Dla naszych klientów jest to szybsze, bardziej niezawodne, bezpieczniejsze, bardziej ekologiczne, cichsze i bardziej prywatne.

“Dla małych firm, które obsługujemy, pozwala to na dotarcie do około 100 000 klientów w trzyminutowej usłudze dostawy”, powiedziała Devlin. “To rewolucyjna poprawa w zakresie ich zdolności do obsługi większej liczby klientów, co ostatecznie pozwala im na rozwijanie swoich działalności.”

Na nieco większą skalę, przynajmniej jeśli chodzi o rozmiar UAV, działa europejska firma Dronamics, która niedawno stała się pierwszą na świecie linią lotniczą obsługującą przesyłki za pomocą dronów. W maju z powodzeniem przeprowadzono pierwszy lot jej flagowego samolotu, Black Swana, z lotniska Balchik w Bułgarii. Ten kamień milowy był wynikiem miesięcy testów naziemnych i lotów na mniejszą skalę oraz pokazał potencjał bezzałogowych statków powietrznych w branży logistycznej.

Black Swan to długodystansowy dron zbudowany specjalnie do transportu towarów. W swoim pierwszym locie był zdalnie sterowany przez dwóch pilotów linii lotniczych komercyjnych z centrum kontroli naziemnej Dronamics. Firma jest pomysłem braci Konstantina i Svilena Rangelov, którzy chcieli opracować szybszy, bardziej ekologiczny i tańszy sposób dostarczania towarów w ciągu dnia dla każdego, wszędzie.

Black Swan może przenosić ładunek o masie 350 kilogramów na odległość do 2500 kilometrów. Jest do 80% szybszy, 50% tańszy i emituje 60% mniej emisji niż alternatywne środki transportu, w tym transport powietrzny konwencjonalny. Dronamics współpracował z firmami Zero Petroleum i Cranfield Aerospace Solutions, aby wprowadzić alternatywne źródła napędu bez użycia paliw kopalnych do silnika Black Swana.

“Jesteśmy bardziej niż samą maszyną; oferujemy kompleksowe rozwiązanie mobilności towarów ‘end-to-end’, składające się z naszych dronów, naszej sieci dronportów oraz mobilnych operacji kontrolnych i towarowych”, powiedział Svilen Rangelov, który jest także CEO firmy. “Nasze rozwiązanie lata bezpośrednio między dwoma punktami, które nie muszą być hubami, w przeciwieństwie do tradycyjnego modelu hub-and-spoke. W każdym dronporcie znajduje się jedno z naszych centrów kontroli naziemnej, gdzie piloci zdalnie sterują statkiem powietrznym. Po lądowaniu drona rozpoczyna się mobilna operacja towarowa. Przyjmowane są dostawy, przetwarzane, a następnie załadowane do kolejnej części podróży.”

Wszystkie operacje naziemne związane z obsługą towarów są zgodne z procedurami branżowymi oraz z normami IATA. ICAO  protokoły bezpieczeństwa zapewniają bezpieczny transport towarów w całej sieci.

Obecnie podczas lotu Black Swana muszą działać dwaj piloci, zgodnie z wymogami regulacyjnymi, ale firma pracuje nad innymi protokołami i operacjami na każdego drona w niedalekiej przyszłości.

“Ostatecznie będziemy mieli jednego pilota monitorującego wiele UAV, bardzo podobnie do kontrolera ruchu lotniczego”, powiedział Rangelov. “Mamy także wysoki poziom automatyzacji na pokładzie naszych dronów, wykorzystując zaawansowane technologie takie jak widzenie komputerowe i systemy czujników do nawigacji i podejmowania świadomych decyzji podczas lotu.”

Dronamics zidentyfikował silny popyt na swoich trasach na wiele kluczowych towarów, w tym na produkty spożywcze, leki, części zamienne, wiadomości i pocztę, towary szybkozbywalne oraz małe paczki z e-commerce. Badana jest również pomoc humanitarna, gdzie firma może dostarczyć znaczną wartość ze względu na dostępność, elastyczność i zasięg swojego rozwiązania mobilności towarów.

Firma musiała pokonać wiele wyzwań na swojej drodze.

“Wprowadziliśmy wiele dostosowań i modyfikacji w celu zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności naszych operacji dronów. Zainwestowaliśmy znaczne środki w projektowanie i testowanie naszych dronów, aby spełnić rygorystyczne standardy bezpieczeństwa”, powiedział Rangelov. “Musimy również dostosować wielokanałowy autopilot statku powietrznego oraz system rozłączania zgodnie z wymogami EASA i zademonstrować bezpieczeństwo w naszych systemach przed władzami europejskimi ds. lotnictwa.”

Mający siedzibę w Londynie i Sofii w Bułgarii Dronamics planuje rozpocząć komercyjne loty w Europie jeszcze w tym roku. Firma uważa, że szybkie i efektywne skalowanie jest teraz kluczem do sukcesu.

Matternet, z siedzibą w Mountain View, Kalifornia, jest jednym z wielu podmiotów napędzających rynek dostaw dronów po drugiej stronie Atlantyku. Firma uzyskała certyfikat typu FAA dla swojego drona M2 w 2022 roku.

Matternet obsługuje systemy szpitalne w Szwajcarii od 2017 roku i w Stanach Zjednoczonych od 2019 roku, we współpracy z firmą UPS. Klienci szpitalni zwykle korzystają z systemu Matternet do transportu diagnostyki i leków między swoimi placówkami. Matternet współpracował również z firmą UPS i CVS, aby dostarczać pacjentom receptury z CVS do domów pacjentów.

“Teraz naszym celem jest skalowanie”, powiedział Andreas Raptopoulos, CEO i założyciel firmy Matternet.

“Dążymy do partnerstw z najwyższej klasy firmami w e-commerce i innych branżach, aby odblokować skalowane operacje w 2024 roku. Naszym celem jest ustanowienie wraz z naszymi partnerami sieci dostawy dronami w miastach, które umożliwią natychmiastową dostawę przy ułamku kosztów i emisji CO2 w porównaniu do jakiejkolwiek systemu drogowego używanego obecnie.”

M2 to dron o pionowym startcie i lądowania typu quadcopter. Może startować z i lądować na płaskiej powierzchni lub może być wystrzeliwany z Matternet Station, zautomatyzowanego portalu dostawczego zainstalowanego w lokalizacjach klientów. Stacja integruje się zarówno z dronem M2, jak i platformą chmurową Matternet, zapewniając interfejs użytkownika do wysyłania i odbierania ładunków. M2 ma zdolność przewożenia ładunku o masie 2 kilogramów na odległość 20 kilometrów, latając autonomicznie na wcześniej zatwierdzonych trasach. W trakcie lotu samoloty Matternet są monitorowane przez pilota zlokalizowanego w centrum operacji zdalnych. Pilot może monitorować do 20 samolotów latających jednocześnie i w razie potrzeby komunikować się z samolotem.

“Nasze drony mogą być 10 razy szybsze od transportu drogowego w obszarach miejskich i podmiejskich”, powiedział Raptopoulos.

“Są bardziej przewidywalne; dostawa zawsze zajmuje tyle samo czasu, ponieważ nie jesteśmy uzależnieni od ruchu drogowego i zmieniających się warunków na drodze. Jesteśmy bardziej przyjazni dla środowiska, eliminując emisję dwutlenku węgla i ruch drogowy generowany przez samochody i ciężarówki, a także jesteśmy bardziej opłacalni – w skali koszt dostarczenia pojedynczej paczki będzie niższy niż w przypadku alternatyw drogowych. Oczywiście jesteśmy również bezpieczniejsi od transportu drogowego. To oczywiste.”

Matternet i jego partnerzy przeprowadzili już ponad 50 000 autonomicznych lotów w rozległych operacjach dostaw miejskich i podmiejskich od 2017 roku, w tym autonomiczne loty poza linią wzroku nad miastami w Szwajcarii oraz autonomiczne loty poza linią wzroku w Stanach Zjednoczonych, prowadzone przez UPS Flight Forward od 2019 roku.

“W przestrzeni B2B (business-to-business) sieci dostaw dronami doprowadzą do nowego poziomu efektywności w łańcuchach dostaw”, powiedział Raptopoulos, “poprzez centralizację zapasów i eliminację marnowania. Na przykład w opiece zdrowotnej przechowywanie produktów krwi i leków o krótkim okresie ważności można skoncentrować i dostarczać do lokalizacji w trybie ‘just-in-time’. W przestrzeni B2C (business-to-consumer) sieci dostaw dronami na dużą skalę pozwolą każdemu na natychmiastowy dostęp do towarów przy znacznie niższych kosztach i znacznie mniejszym wpływie na środowisko.”

Wszystko wskazuje na to, że środowisko regulacyjne staje się bardziej otwarte na innowacyjne technologie i usługi dostaw dronów, zarówno po obu stronach Atlantyku. Pod koniec 2022 roku Komisja Europejska opublikowała swoją Strategię Dronów 2.0, skoncentrowaną na promowaniu zrównoważonej i inteligentnej mobilności opartej na dronach. Wielka Brytania niedawno zatwierdziła “korytarz lotniczy dla dronów”, a Dronamics uczestniczy w próbie w Szkocji o nazwie Projekt Caelus, którego celem jest rewolucjonizacja sposobu dostarczania opieki zdrowotnej w odległych społecznościach.

Raptopoulos powiedział, że Matternet oczekuje, że ramy regulacyjne w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie pozwolą na operacje lotnicze BVLOS, czyli poza linią wzroku, oraz na wiele samolotów pod nadzorem jednego zdalnego pilota. To odblokuje zdolność branży do skalowania, co jest kluczowe dla powszechnego stosowania dostaw dronów.

“Tworzymy świat, w którym dostęp do towarów będzie równie bezproblemowy i tani, jak dostęp do informacji za pośrednictwem internetu”, powiedział. “To zmieni opiekę zdrowotną i e-commerce. Sieci dostaw dronów staną się nową warstwą infrastruktury w naszych miastach, ułatwią też ogromny krok naprzód dla wielu miejsc, które obecnie mają niewystarczające lub nieistniejące drogi. Dla przyszłych pokoleń drony staną się infrastrukturą transportu, którą ludzie będą po prostu uważać za oczywistą.”

Technologia dostaw dronami  jest gotowa do wprowadzenia na rynek w Europie i poza nią, a firmy takie jak Manna Drone Delivery, Dronamics i Matternet są liderami w tej branży. Drony dostarczają różnorodne towary, od jedzenia po leki, przyspieszając dostęp klientów do produktów i oferując efektywniejszą, ekologiczną i ekonomiczną alternatywę dla tradycyjnych metod dostawy. Jednak aby osiągnąć pełny potencjał, kluczowe jest dalsze dostosowanie i rozwijanie ram regulacyjnych oraz zdolność do skalowania operacji. W miarę jak technologia dostaw UAV i UAS staje się bardziej powszechna, może ona rewolucjonizować sposób, w jaki przemieszczamy się i odbieramy towary.

źródło: *W artykule przedstawiamy analizę tematu , opartą na różnych źródłach dostępnych w Internecie (wiadomościach internetowych,  portalach informacyjnych, blogach specjalistycznych)

źródło obrazu: pixabay.com