Projekt EUREKA: Rozwijanie Infrastruktury Vertiportów dla UAM w Europie. Budżet inwestycji wynoszący około 12 milionów euro
Nowa era w transporcie miejskim: Wprowadzenie Mobilności Powietrznej do Miast Przyszłości
W czerwcu 2023r na lotnisku Fiumicino w Rzymie odbyło się ważne spotkanie inaugurujące projekt EUREKA, część cyfrowego projektu Europejskiego Nieba, który ma na celu uczynienie Mobilności Powietrznej w Mieście (UAM) rzeczywistością. Projekt ten ma na celu stworzenie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury vertiportów – specjalnych obszarów wspierających lądowanie i start samolotów eVTOL (elektrycznych samolotów o pionowym starcie i lądowaniu) – w europejskiej przestrzeni powietrznej.
Konsorcjum EUREKA składające się z 35 członków pod przewodnictwem EUROCONTROL jest kluczowym krokiem w kierunku wdrożenia Mobilności Powietrznej w Europie. Integracja operacji vertiportów w istniejącą przestrzeń powietrzną pozwoli na rozwinięcie bezpiecznych, zrównoważonych i efektywnych systemów transportu UAM, które zaspokoją potrzeby przyszłości w dziedzinie transportu miejskiego.
W ramach projektu EUREKA planuje się rozwinięcie czterech kluczowych rozwiązań SESAR:
- Przyjazdu/Odjazdu do/z vertiportów: Obejmuje planowanie tras i trajektorii, co pozwoli na skuteczną organizację ruchu wertykalnego w przestrzeni miejskiej.
- Wspólne Zarządzanie Ruchem vertiportów: Optymalizacja wykorzystania zasobów i alokacji przepustowości w wertportach, co jest niezbędne do efektywnego funkcjonowania infrastruktury UAM.
- Zarządzanie Zakłóceniami i Awariami w vertiportach: Przygotowanie na sytuacje kryzysowe i nieprzewidywane okoliczności, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa.
- Zarządzanie Przepływem, Pojemnością i Operacjami w Sieci vertiportów: Efektywna koordynacja operacji w całej sieci wertportów.
Projekt będzie ściśle współpracować z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz innymi międzynarodowymi i krajowymi instytucjami, co przyczyni się do standaryzacji i regulacji w zakresie vertiportów i operacji UAM.
Wyniki projektu EUREKA zostaną udostępnione całej społeczności związanej z Mobilnością Powietrzną, z uwzględnieniem innych inicjatyw wdrożenia UAM oraz inicjatyw regulacyjnych zarządzanych przez Komisję Europejską, Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), EUROCAE i EASA.
Projekt ma łączny budżet inwestycji wynoszący około 12 milionów euro, w tym wsparcie finansowe w wysokości 6,9 miliona euro ze strony Joint Undertaking SESAR 3, i planuje działać do połowy 2026 roku.
Konsorcjum EUREKA, pod przewodnictwem EUROCONTROL, skupia wiodących graczy przemysłu UAM, takich jak Abionica, Aeroporti di Roma, Aena, Alliance for New Mobility Europe, ANRA, BlueNest, Boeing Aerospace Spain, CRIDA, Deep Blue, D-flight, DLR, Dronea, Droniq, DSNA, ENAC, ENAIRE, ENAV, Groupe ADP, HföD, Hologarde, IFT, Indra, INECO, Leonardo, Lilium, NAIS, Pipistrel, SEA, SoulSoftware, Techno Sky, Unifly, Unisphere, UrbanV i Volocopter.
Projekt EUREKA jest kluczowym kamieniem milowym w kierunku wprowadzenia Mobilności Powietrznej w europejskich miastach przyszłości, co może zrewolucjonizować transport miejski i poprawić jakość życia mieszkańców.
Czym jest Miejska Mobilność Powietrzna ?
UAM to koncepcja wykorzystania małych, zautomatyzowanych statków powietrznych do przewożenia pasażerów i ładunków w obszarach miejskich i podmiejskich. Główną przesłanką jest reakcja na korki uliczne, które są plagą wielu miast na całym świecie.
Rozwiązania UAM obejmują tradycyjne helikoptery, statki powietrzne o pionowego startu i lądowaniu (VTOL), elektrycznie napędzane statki powietrzne o pionowym startcie i lądowaniu (eVTOL) oraz bezzałogowe pojazdy powietrzne (UAV), te nowoczesne statki powietrzne cechują się wykorzystaniem elektrycznych wirników do generowania siły nośnej i napędu, co sprawia, że są bardziej przyjazne dla środowiska w porównaniu do tradycyjnych silników spalinowych. Dodatkowo, systemy fly-by-wire umożliwiają precyzyjne sterowanie tymi statkami powietrznymi.
Ewolucja Pomysłu Miejskiej Mobilności Powietrznej
Pomysły związane z miejską mobilnością powietrzną nie są nowe i sięgają początków lotnictwa. Jednak to dopiero w ostatnich latach, dzięki postępom w dziedzinie materiałów, systemów zautomatyzowanego sterowania lotem, baterii i silników elektrycznych, stały się one realnymi projektami. To właśnie te innowacje sprawiły, że koncept UAM zaczął nabierać realnego kształtu.
Profesjonalni Operatorzy w Ruchu
Większość zwolenników miejskiej mobilności powietrznej zakłada, że statki powietrzne będą obsługiwane przez profesjonalnych operatorów, na zasadzie podobnej do funkcjonowania taksówek. W tym modelu podróżni nie będą potrzebować własnych statków powietrznych, ale będą mogli korzystać z usług operatorów, aby podróżować po mieście szybko i wygodnie.
Zaawansowana Mobilność Powietrzna (AAM)
Miejska mobilność powietrzna (UAM) jest częścią większej koncepcji znanej jako Zaawansowana Mobilność Powietrzna (AAM) to rozległe podejście, które obejmuje nie tylko transport pasażerski wewnątrz miasta, ale także inne aspekty związane z lotnictwem, takie jak małe drony, elektryczne statki powietrzne i zautomatyzowane zarządzanie ruchem powietrznym. W ramach AAM, transport powietrzny może być wykorzystywany do wielu celów, włączając w to transport ładunków i logistykę.
Miejska mobilność powietrzna (UAM) i Zaawansowana Mobilność Powietrzna (AAM) to koncepcje, które mogą przynieść rewolucję w sposobie, w jaki podróżujemy i korzystamy z przestrzeni miejskiej. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i innowacyjnych projektów, możemy przyczynić się do redukcji korków ulicznych, zanieczyszczenia powietrza i poprawienia jakości życia w miastach. To fascynujące wyzwanie, które może zmienić nasze postrzeganie transportu miejskiego i wprowadzić nas w nową erę mobilności.
źródło: eurocontrol.int, pixabay.com